ابزار تهاجم فرهنگی:

ابزارهای فرهنگی، مجموعه امکانات و وسایلی هستند که درانتقال پیام، مورد استفاده قرار می گیرند. وسایل به ابزارهای شنیداری، دیداری، نوشتاری وامکانات به منابع اقتصادی، مادی، سازمانی وانسانی قابل تقسیم می باشند. این ابزارها به صورت کانال ارتباطی بین فرستنده وگیرنده پیام عمل کرده وپیام را ازفرستنده دریافت و به سوی گیرنده حمل می کنند.

مهاجمان فرهنگی به منظور بسط فرهنگ الحادی خویش وکسب سلطه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی برسایر کشورها، ازروش ها وابزار های متفاوت ومتنوع استفاده می کنند. ابزارها وروش های تهاجم، متناسب باشرایط فرهنگی، اجتماعی واقتصادی گروه وملت مورد هجوم، ازکارایی متفاوت برخوردارند که شناخت وتبیین ویژگی ها و میزان اثر بخشی آنها در فهم مطلوب تر تهاجم فرهنگی موثر است. درادامه به بررسی ابزار تهاجم فرهنگی پرداخته می شود:

1- هنر و ابزارهای هنری:

هنر تجلی احساسات وعواطف انسانی است. هنر به عنوان وسیله ارتباطی، دریافت ها واحساس های هنرمندرا به مخاطب منتقل می کند ودر او عکس العمل عاطفی واحساسی به وجود می آورد. هنر ازآنجا که با فطرت زیبایی خواهی انسان عجین گشته ونیازهای اولیه انسانی را برآورده می سازد، به طور مستمر به حیات خود ادامه می دهد.

دربین اقشار مختلف جامعه، نسل جوان بیش ازدیگران از هنر و برنامه های هنری تاثیر می پذیرد ونسبت به آن واکنش می دهد. به همین دلیل دشمنان سعی می کنند پیام زهرآگین ومخرب خویش را درقالب زیبا وجذاب هنری پوشانده وبه مخاطبین خود عرضه نمایند. استفاده ازرادیو، تلویزیون، ویدئو، سینما، ماهواره و ساخت برنامه های شاد و با جاذبه هنری، مبتنی بر ویژگی های فرهنگ مهاجم، باسرعت وجدیت توسط دشمنان تعقیب می شود.

سرمایه گذاری کلان استکبار دراین زمینه به گونه ای است که نه تنها بازار هنری کشور های جهان سوم را تسخیر کرده ودرهرکوی وبرزن،سی دی ها وفیلم های غربی به وفور یافت می شوند،بلکه درکشورهای توسعه

یافته نیز امپریالیسم فرهنگی حاکم شده وفیلم های آمریکایی وهالیوودی میدان رقابت را برسایر رقیبان تنگ کرده اند. این فیلم ها، سی دی ها، موسیقی ها و... به شدت بنیان های اعتقادی، اخلاقی وارزشی جامعه را آسیب پذیر ساخته وبنیان های اجتماعی بویژه خانواده را متزلزل می سازند.

2- ادبیات وابزار ادبی:

ادبیات هرملت حاوی آرمان ها، افکار،باورها، تخیل ها وتاریخ آن ملت است که ازیک نسل به نسل دیگرمنتقل می شود. ادبیات نیز که نمودی ازذوق هنری انسان وآمیخته با سرشت زیبایی خواهی اوست به مثابه وسیله ارتباطی بین انسان ها عمل می کند. شاعر یا نویسنده درتلاش است تا پیام خویش را در قالب شعر، قصه، داستان، رمان وتاریخ به دیگران منتقل سازد. با توجه به کارایی و تاثیر عمیق این وسیله ارتباطی، دشمنان سعی می کنند تا ازاین طریق، فرهنگ خویش را به دیگران انتقال دهند. نگارش، ترجمه وترویج رمان های مبتذل، داستان های شهوت انگیز، شعر های پوچ گرا و بی هویت، مجلات ضد اخلاقی ومقالات مایوس کننده نمونه هایی هستند که درجامعه امروز عهده دارتخریب مبانی فرهنگی نسل جوان وحتی بزرگسال می باشند.

3- ورزش ومیادین ورزشی:

مهاجمان فرهنگی سعی کرده اند از این پدیده نیز همانند سایر پدیده ها برای تحمیل افکار وارزش هخای خویش بهره گیرند و از آن وسیله ای برای انتقال پیام های سیاسی، اجتماعی وفرهنگی بسازند. تبلیغات فرهنگی وتجاری درمیادین ورزشی، برگزاری مسابقات ورزشی بین کشور ها با اهداف سیاسی، تاکید بیش از حد برامور ورزشی بویژه درجهان سوم وبازداری آنان از کار وتلاش وسازندگی، تبلیغات فرهنگی و ورزشی توسط بازیکنان معروف وقهرمانان صاحب نام و... همه نشان از ابزار گونه بودن این پدیده اجتماعی درجامعه امروز دارد.

4- روشنفکران وغربگرایان خود باخته:

سردمداران تمدن وفرهنگ جدید، پس ازآنکه حضور مستقیم وبی واسطه ی خویش رادر سایر کشورها، به منظور گسترش نفوذ وسلطه ی خود ممکن ومقدور ندیدند، سعی کردند نمایندگانی از بین خود ملت ها برگزیده ومسئولیت فراهم آوردن زمینه سلطه پذیری را به آنان واگذار کنند. اکثر روشنفکران وغربگرایان خود باخته درجهان سوم عهده دار این وظیفه شدند. آنان که معمولا پس ازمسافرت به خارج ازکشور و تحصیل ویا تعریف وتمجید آشنایان، مقهور پیشرفت و تکنولوژی برتر غرب می شوند، پس از بازگشت به کشور خویش به عمله استعمار و بلندگوی بیگانه تبدیل شده وبازبان بومی وخودی، پیام بیگانه را ترویج می

کنند. اکثریت این گروه که سر درآبشخور فکری و فرهنگی غرب دارند، بدون کوچکترین تامل ونقد وبررسی آثار وکتب غرب را ترجمه می نمایند ودرداخل کشور نشر می دهند وبدینوسیله زمینه پذیرش باورها، رفتارها و ارزش های غربی را فراهم می آورند. غربگراین خود باخته دراین حرکت ضد ملی خویش تا آنجا پیش رفتند که به صراحت اعلام کردند: برای رهایی از وضعیت موجود ورسیدن به تجدد وترقی باید سر تاپا غربی شویم.

5- زنان ودختران، محرک های عاطفی:

مهاجمان بیگانه علیرغم ادعا های دروغین خویش مبنی بر ارزش نهادن به مقام شامخ زنان و برابر دانستن آنان با مردان، نه تنها زنان ودختران را آماج تیر های زهرآگین خویش قراردادند بلکه سعی کردند از ایشان وسیله و ابزاری برای انتقال فرهنگ مبتذل غرب به سایر جوامع بسازند. استفاده مخرب از حضور زنان در جامعه و تجلی آن درفیلم های مبتذل، مجلات نامناسب، انتخاب دختران زیبا و برتر درسایت های اینترنتی مختلف،تبلیغ کالاهای تجاری توسط دختران وزنان بی حجاب و... نشان ازنگرشی ابزارگونه به این قشرسازنده وموثر جامعه دارد.

6-سازمان ها وبنیاد های بین المللی و منطقه ای:

بسیاری از سازمان ها وبنیاد هایی که به منظور تحقق اهداف مقدس وبشر دوستانه به وجود آمده اند وفعالیت های اقتصادی، اجتماعی، علمی، ادبی، فرهنگی درسطح داخلی وجهانی دارند، امروزه به ابزاری برای حاکمیت بخشیدن به امپریالیسم فرهنگی تبدیل شده اند. آنان با پذیرش اهداف نظم نوین جهانی، درصدد تحکیم ارزش ها وباور های مبتنی بر فرهنگ وتمدن غرب هستند. به بیان دقیق تر، مهاجمان سعی کرده اند ازاین امکانات استفاده کرده ودر پوشش مجامع ظاهرفریب، مبانی فرهنگی خویش را ترویج نمایند. سازمان ملل متحد(UN  )، بانک جهانی، صندوق بین المللی پول، آژانس توسعه بین المللی و... هریک به گونه ای درتثبیت وگسترش مبانی فرهنگی غرب ایفای نقش می کنند.

7- مواد مخدر:

جامعه سالم در برابر تهاجمات دشمنان قدرت مقابله وایستایی دارد. برای ازبین بردن سلامت جسمی و روانی جامعه وبه ضعف و سستی کشاندن آن ازوسایل مختلف بهره گرفته می شود. گسترش برنامه ریزی شده و سازمان یافته موادمخدر، مشروبات الکلی، موادتهییج کننده قوای جنسی ونیز قیمت ارزان و وفور آنها در بازار نشان از سوء استفاده دشمن از این ابزار دارد.